Hatırlarsın ! Fotoğrafçılığın en temel üçlüsünden sana bahsetmiştik. Unuttuysan sana bir özet geçelim. Fotoğrafçılık ne idi Başgann? Işığı yönetmek. Işık ne ile yönetilir? Perde hızı (Enstantane), Diyafram Açıklığı ve ISO… Bu üçlü en az Metin, Ali, Feyyaz kadar önemli. Doğru ve dengeli kullanmayı bilirsen kesin sonuca ulaşabilirsin. Bu cepte. Peki ya sonrası, merak etme yine biz buradayız, bro. Sana küçük tüyolar vermeye devam ediyoruz. Odağımız enstantane ve farklı perde hızlarını hangi çekimlerde kullanabilirsin konusu.
Öncelikle, belirtmemiz gereken bir durum var. Aşağıdaki genellemeleri yaparken diyafram açıklığının sabit olduğunu düşünüyoruz. Ve hep aynı sabit nokta üzerinden çekim yaptığımızı düşünüyoruz. Neden mi? Çünkü farklı uzaklıklar, hızı farklı şekilde yansıtır. Farklı diyafram açıklıkları, farklı oranda ışığı makinenin içine alır. Gayet basit. Düz mantık Başgann! Başlamadan da son olarak, perde hızında yapacağın her bir tık (stop) değişim zamanı yarılar. Aklında bulunsun…
Farklı perde hızlarının hareketli çekimlerde kullanımı
1/4000: Çok hızlı nesneleri çekebilirsin. Patlayan bir balonu dondurabilir, futbol topuna vuruş anını çekebilirsin. Perde çok hızlıdır.
1/2000: Uçan kuşlar, martılar ne varsa durdurabilirsin. Kanatlarını sabit bir şekilde çekip, o anı dondurabilirsin. Perde yine çok hızlıdır.
1/1000: Eğer yolda giden araçları çekmek istiyorsan; ideal bir perde hızıdır. Hareketi net bir şekilde dondurabilirsin. Tabi araçtaki James Bond değilse.
1/500: Aslında hareket eden insanları dondurabildiğin en ideal hızdır. Koşucuları, bisiklet kullananları doğru anda net bir biçimde çekebilirsin.
1/250: Portre fotoğrafçılığı için ideal bir perde hızıdır. Hareket izi etkisini ve odak uzaklığını çok fazla yaşamadan net bir şekilde objeleri çekebilirsin.
1/125: Genelde bu hızın altına inmek, elle çekim için uygun değildir. Eğer hareket izi kullanıp farklı bir etki yaratmak istiyorsanız kullanabilirsin.
1/60: “Pan” tekniğinin başladığı hızdır. Yani, makinenle çekim yapacağın hareketli objeyi takip ederken kullanabilirsin. Ayrıca, düşük ışık varken kullanabilirsin.
1/30: “Pan” tekniğinde çok daha yavaş hareket ettiğin ve hareket izi etkisini arttırmak istediğinde kullanabileceğin bir hız. Zordur ama bro haberin olsun.
1/15: Tripod kullanımı ile çekim yapılması gereken perde hızıdır. Görüş mesafesi içindeki objelerin bir anını yakalayıp, ışık izini yansıtmak için kullanabilirsin. Yolda giden arabalar, yürüyen insanlar ve akışları gibi.
1/8: Su altında hareket hızını çekimlemek için kullanabilirsin.
1/4: Tamamen hareket izinin hakim olduğu bir çekimi yansıtır. Nesneden çok renklerin akışını görürsün.
1/2: Her şeyin buğulandığı ve su gibi göründüğü andır.
1: Alacakaranlık çekimlerini, tripod kullanarak bu perde hızını kullanarak çekebilirsin. Unutmadan! İstersen, diyafram açıklığı veya flaş ile ışığı daha çok içeri alabilirsin.
1 saniye üstü: Gece çekimlerinde kullanılabilecek hızların başladığı noktadır. Tabi ki tripod kullanımı önerilir.
Bulb Modu: Astro fotoğrafçılık ya da gece yapmak istediğiniz farklı bir çalışma varsa kullanabilirsin. 30 saniyenin üstüne perde açık kalır ve alabildiği kadar çok ışığı içine alır. Tripod kullanımı önerilir.
Evet, Başgann! Sana perde hızı ile ilgili küçük bir referans hazırlamak istedik. Enstantane seçimi konusuna da girdik. Artık hangi perde hızında hangi sonucu alabilirsin biraz daha hakimsin. Kadınların fotoğrafları mı? Tabi ki 1/250 portre, yani çok hareketli değilse. Anladın onu sen (KIPS)
Öpüldün…
Hadi Eywalla…
F: Basgann Facebook Sayfası
T: @basgannasor
M: basgann@basgann.com